Covid-19 salgınına yönelik alınan önlemler kapsamında birçok ülkede sokağa çıkma yasağının duyuru edilmesi ve karantina uygulamaları başta hizmet sektörü olmak suretiyle birçok sektörü negatif etkiledi. Spor ve müzik benzer biçimde eğlence sektörlerinin de negatif etkilendiği bu zamanda dijital oyun ve espor endüstrisinin gelişme trendi ise yukarıya doğru ivme kazanmıştır.
Eğlence sektörlerine bakılmış olduğu süre, dünyada spor endüstrisinin 488,5 milyar dolar, ev ve beyaz perde dahil film endüstrisinin 136 milyar dolar, müzik endüstrisinin ise 19,1 milyar dolar bulunduğunu görüyoruz. Dünya oyun endüstrisi ise 138 milyar dolar ile müzik ve film sektörünü geride bırakmış durumda. Yalnızca esporun kıymeti 1,1 milyar dolar.
Türkiye de bu alanda mühim bir potansiyele haiz. Türkiye oyun pazarının hacmi 2019 yılı itibariyle 800 milyon dolara ulaştı. Bu rakamın gelecek yıllarda katlanarak büyüyeceği tahmin ediliyor.
Rapora bakılırsa, Türkiye’de 15 Mart tarihinden itibaren Intel ESL Türkiye Şampiyonası’nın canlı gösterim izlenmesi ve toplumsal medya izlenme rakamlarında da ciddi bir artış gerçekleşti. Aynı tarihlerde canlı gösterim platformu Twitch üstünde Türk yayıncılarının canlı yayınlarının saat bazında izlenme istatistiklerine bakılırsa; League of Legends 1,364,834 saat, CS:GO 932,894 saat, Call of Duty: Çağıl Warfare 617,884 saat, PUBG 349,627 saat, Teamfight Tactics 226,076 saat ve Fifa 20 141,808 saat seyredildi.
En büyük oyun dağıtım ağı olan Steam’deki anlık oyuncu sayısının istatistiklerine bakılırsa, krizin başladığı mart ayı başı itibariyle yükselişe geçen oyuncu sayısı ilk kez mart ortasında 20 milyonun üstüne çıkarken 29 Mart itibariyle anlık oyuncu sayısı 23.434.674 oldu ve böylelikle bu alanda tüm zamanların üstün derecesi egale edildi.
Oyuna gösterilen ilgideki bu artış hem de bilgisayar ve donanım tüketimlerine yansıyarak oyun bilgisayarları alanında satışların artmasına da sebep oluyor.
Tüm bu bilgilerin ışığında Türkiye oyun pazarı büyüklüğünün 2020 yılı sonuna kadar 1 milyar doları aşması umut ediliyor.
Global Karantina Günlerinin Oyun Dünyası Üstündeki Tesirleri Raporu’nu yorumlayan ESL Türkiye MENA Managing Direktörü Gökhan Kazar, rapordaki bulguları şöyleki değerlendirdi: “Espor tüm dünya genelinde ve devletimizde yükselişte olan bir trend olarak büyük kitlelere ulaşıyordu. İçinde bulunduğumuz evde kalma süreci bu yayılımı hızlandırdı. Eğlence aktivitelerine erişimimiz kısıtlandıkça oyunlara olan yönelimimiz arttı. Birçok sektörün mobil teknolojileri ve dijital mecraları işine uyarlamada yaşamış olduğu zorlukları oyun sektörü yaşamıyor. Global oyun pazarı 2019 senesinde 138 milyar dolarlık bir hacime ulaştı ve büyümeye devam ediyor. Türkiye oyun pazarı ise geçtiğimiz yıl 800 milyon dolar büyüklüğündeydi. Gelecek yıllarda bu hacmin katlanarak büyüyeceğine ve 1 milyar doları aşacağına inanıyorum. Biz, ESL Türkiye olarak esporu daha geniş kitleler ile buluşturarak Türkiye oyun pazarının büyümesi için çaba sarf ediyoruz. Oyunun ve rekabetin coşkusu şimdilik yalnızca online mecralarda sürüyor. Fakat turnuvalar devam ederken giderek yükselen heyecanı, Eylül ayında İzmir’de gerçekleştireceğimiz finallerde, dört gün sürecek dopdolu bir festivalde zirveye taşıyacağız.”