Gelişen web teknolojileri ile beraber ortaya çıkan Metaverse, her geçen gün popülerliğini artırıyor. Uzmanlara bakılırsa Metaverse’in bu gelişimi yeni iş kollarında değişimi de bununla beraber getirecek, hatta yeni iş kolları ortaya çıkacak. Gaming in Turkey Oyun ve Espor Ajansı Kurucusu Ozan Aydemir, Metaverse evreninde doğru malum yanlışları ve yeni evrenin oyun hayatına olan tesirini deklare etti.
Metaverse ile ilgili büyük data kirliliği var
Feysbuk’un kurucusu ve CEO’su Mark Zuckerberg’in 28 Ekim 2021’de yapmış olduğu açıklamalardan sonrasında Metaverse’in aniden popülerlik kazandığını belirten Ozan Aydemir, “İlk olarak 90’larda bilimkurgu romanlarında ortaya atılan Metaverse ile ilgili inanılmaz düzeyde büyük bir data kirliliği var. Bilhassa Türkiye’de yanlış anlama ya da bu akıllara kazınmaya çalışılan Metaverse terimini yanlış algılatarak değişik işlerle haksız kazanç elde etme düşüncesi gözleniyor. Senelerdir markalar için yaptığımız oyun içi ürün yerleştirme ya da oyun içi reklam modelleri haksız kazanç elde etmek isteyenler tarafınca Metaverse adını aldı. Bu doğru bir yönlendirme değil. Metaverse terimini daraltmak yanlış olur. Hayal edilen Metaverse hemen hemen yok. Yaratılmak istenen kavram, bir online dünyalar topluluğu ve fizyolojik dünya ile dijital dünyanın sınırlarını kaldırmak üstüne kurulu. Feysbuk’un çatı şirketi Meta platformu başta olmak suretiyle birçok büyük şirket şu an bu mevzu üstüne çalışıyor” dedi.
Metaverse terimi online dünyaları içinde barındıran merkeziyetsiz bir evren
Günümüzde birbirinden bağımsız oyunlar, alışveriş platformları, data, kontakt platformları şeklinde yüz binlerce online dünya bulunduğunu kaydeden Aydemir, “Metaverse terimi tüm bu dünyaları tek bir yerde toplayan, kapsayan ve birleştiren merkeziyetsiz online bir evren olma iddiasında. Metaverse’i anlamanın en kolay yolu da filmlerden geçiyor. Bu mevzuda yapılmış en iyi film de Steven Spielberg’in yönettiği 2018 yapımı “Ready Player One”dır. Teknik olarak şu an kullanılan hardware ürünleri ve web altyapısı Metaverse için uygun değil. Feysbuk’un tanıtımında kullandığı ya da filmlerde gördüğümüz her şey şu an da yalnız kurgu. Gerçekleşecek mi bunu vakit gösterecek” ifadelerini kullandı.
Şimdilik yalnız sanal gerçeklik kaskları var
Metaverse dünyasındaki geçiş için daha erken olduğu vurgulayan Aydemir, “Metaverse için mevcut web ve bilgisayar altyapımız uygun değil. Daha Metaverse’nin “M”sindeyiz. Şu an sanal evren için sanal gerçeklik kaskları kullanılıyor. Sanal gerçeklik kaskları, 3 boyutlu görüntüleme teknolojisi ile sanal bir ortamda hissedilmesini sağlıyor. Kasklar fazlaca ağır, uzun süre kafamızda taşıması oldukça zor, çözünürlükleri oldukça düşük ve bir çok bilgisayara bağlı çalışmak durumunda. Ek olarak bir hissiyat ya da edinim de fazlaca mümkün değil, yalnız olduğunuz yerdesiniz. Sanal dünyada eğilmek, kalkmak, hafifçe ileri geri gitmek şeklinde belli hareketlerle sanal dünya ya da oyunlarda limitli bir interaktif edinim yaşatıyor.” dedi.
Dev oyun firmaları işin ucundaki ışığı görmüş durumda
Oyun firmaları ile beraber birçok teknoloji firmasının sanal evren ile ilgili belli başlı girişimlerde bulunduklarını söyleyen Ozan Aydemir, “Oyun firmaları kendi dünyalarını başka sanal dünyalarla birleştiriyor ve oyundan bağımsız, filmlerdeki kahramanların oyuna dâhil edilmesi, konserler şeklinde oyunculara fazlaca değişik içerikler sunuyor. Dev oyun firmaları, büyük yatırımlar yaparak başka oyun firmalarını ve oyunlarını kendi bünyelerine dâhil ediyor. Hepsi haricinde blockchain altyapılı oyun sistemleri de bulunmakta. Bu biçim oyunlar da oyunculara kripto altyapısı ile hem oyun oynama hem de tamamen sanal bir evrende alma, satma ve gerçek para kazanma imkanı sunuyor. Öteki taraftan Türkiye’de de emekler başladı. Yerli firmalar kripto tabanlı oyunlar halletmeye başladı ve yalnız kripto altyapısına uygun hizmet verebilecek takımlar kuruldu. Türkiye’deki oyun firmalarının Metaverse emekleri 2022 sonu yada 2023’de daha net ve somut adımlar göreceğimizi düşünüyorum. NFT hayatına da yerli girişler yapılmış oldu ve yapılmaya devam ediyor. Oyun sektörü, eğer hayal edilen Metaverse dünyası yaratılabilirse domine edecek yegane sektör, hem de her anlamda; Eğlence, rekabet ve gelir. Oyunlar, oyunlaştırılmış dünyalar bu işin temelini oluşturuyor.” şeklinde konuştu.