Akıllı telefonlarda geçirilen vakitler arttıkça, toplumsal medya mecralarının yanı sıra mobil oyunların da önemi günden güne artıyor. Mobil uygulama pazarına ilişkin hazırlanan 2021 yılı raporunun mühim veriler sağladığını belirten uzmanlar, yatırımların yüzde 75’inin oyun sektörüne yapıldığına ve yatırım tutarının da 100 milyar doları bulduğuna dikkat çekti. Uzmanlar, Türkiye’nin mobil oyun uygulamalarında harcamış olduğu vaktin yüzde 40 oranında artış gösterdiği ve tüm dünya genelinde üçüncü sırada yer almış olduğu bilgisinin de aynı raporda yer aldığını ifade ediyor.
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Çizgi Film ve Animasyon Bölüm Başkanı Doç. Dr. İpek Fatma Çevik, dijital oyunların dönüşümü ve çizgi filmlerin tasarım süreci ile ilgili bilgiler paylaştı.
Tasarımcı üretim sürecini idrak etmek için oynuyor
Oyun oynamak ve oyun yapmanın birbirinden oldukca değişik durumlar bulunduğunu ifade eden Doç. Dr. İpek Çevik, “Oyun oynarken geçirilen keyifli vakitler, oyun tasarımı sürecinde çözülmesi ihtiyaç duyulan bazı problemler çıkarır. Bir oyun tasarımcısı oyun oynarken, oyunun üretim sürecini idrak etmek için oynar. Dolayısıyla almış olduğu keyif de öğrendiği yenilikler ve kendi oyun tasarımlarına sunmuş olacağı katkı ile şekillenir.” dedi.
Mobil oyunların önemi artıyor
İnternet ile beraber akıllı telefon ve tabletlerin günlük yaşamın bir parçası haline geldiğini hatırlatan Çevik, “Bilgisayarın cepte taşınabilecek kadar küçülmesi, donanım özelliklerinin üst seviyelere taşınması ve harici bir yönlendirici olmaksızın dokunmatik büyük ekranlara haiz olması kullananların masaüstü bilgisayardan akıllı telefonlara yönelmelerini sağlamış oldu. Akıllı telefonlarda geçirilen vakitler arttıkça, toplumsal medya mecralarının yanı sıra mobil oyunların da önemi günden güne artıyor.” diye konuştu.
Türkiye dünya genelinde 3’ncü sırada
Doç. Dr. İpek Çevik, ‘Mobil uygulama pazarına ilişkin sayısal veri ve analizlerini hazırlayan App Annie’nin yayınladığı 2019 yılı raporuna gore tüm dünyada mobil oyun indirme sayıları 200 milyarı bulurken, 2021 yılı raporuna gore yatırımların yüzde 75’i oyun sektörüne yapılmakta olduğu ve bu yatırımların 100 milyar doları bulmuş olduğu ifade edilmiştir.’ dedi ve sözlerine şu şekilde devam etti:
“Aynı raporda Türkiye’nin mobil oyun uygulamalarında harcanan zaman bakımından yüzde 40 oranında artış göstererek tüm dünya genelinde üçüncü sırada yer almış olduğu ifade edildi. İnsanın bigün içinde akıllı telefon ile geçirdiği vakitlerin toplamı averaj 4.2 saati buluyor. Dolayısı ile oyun tasarımı, tüm dünyada sektörel bağlamda hedef alınacak bir pazar olarak ortaya çıkıyor.”
Oyun tasarımı yeni deneyimler sunacak
Meydana getirilen araştırmalar ile ortaya konulmuş olan sayısal veriler incelendiğinde, oyun tasarımı ve pazarının gene teknolojik gelişmelerle doğru orantılı bir ilerleme göstereceğinin söylenebileceğini belirten Çevik, “Akıllı telefon, tablet ve bilgisayarların donanım olarak kullanıcılarına sunmuş olduğu hız ve kullanım pratikleri devamlı bir ilerleme gösteriyor. Bu doğrultuda geliştirilen bu teknolojik alt yapıya entegre olabilen yazılımların da sınırları zorladığı açıkça gözlemlenebiliyor. İşte tam bu aşamada sanat ve tasarım olarak fark yaratan üretimlerin daha da oldukca ehemmiyet kazanacağını söylemek yerinde olacaktır. Oyun tasarımında kullanılan algoritmaların sınırlılıklarına rağmen öykü ve görsel tasarımın sınırları zorlaması mümkün. Dolayısı ile gelecekte de oyun tasarımı kullanıcılarına yeni keyif ve deneyimler sunmaya devam edecektir.” ifadelerini kullandı.
Sanal ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımı artacak
Doç. Dr. İpek Çevik, ‘Sanal (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) uygulamalarının yakın gelecekte kullanımının artış göstermesiyle beraber her alanda etkilerini görmeye başlayacağız’ dedi ve sözlerini şu şekilde sürdürdü:
“Eğitim alanında bugün çoğunlukla tercih edilen artırılmış gerçeklik uygulamalarının günden güne yaygınlaştığını söylemek yanlış olmaz. Bunun yanı sıra azca sayıda markanın tercih etmiş olduğu sanal gerçeklik mağazaları ile alışveriş yapıldığı, eğlence sektöründe kullanıcılarına birbirinden değişik deneyimler sunulmuş olduğu, dünyada birçok müzede sanal sanat eseri olarak sergilendiği ve sanal gerçeklik oyunları ile gerçeğe oldukca yakın sanal ortamlarda oyun oynandığı malum bir gerçek. Bu bağlamda kullanılan donanım ve yazılımların ucuzlayarak yaygınlaşması ile oyun tasarımının daha oldukca ehemmiyet kazanacağını söyleyebiliriz.”
Çizgi film ve animasyonun önemi yadsınamaz
Geleneksel yöntemler ile üretilen çizgi filmlerin tasarımcılarına hız ve kolaylık sağlaması bakımından sayısal ortamlarda üretildiğini belirten Doç. Dr. İpek Çevik, “Sayısal ortamlarda üretim yapmak sanatla alakalı bağlamda bir kayba yol açmadığı benzer biçimde tasarımcısına hız ve sonsuz imkanlar sunuyor. Oyun tasarımı sürecinde de tasarımcıların tercih ve istekleri doğrultusunda belirlenen kavram dahilinde çizgi mekan, karakter ve ara yüz kullanımı devam ediyor. Bugün teknolojik gelişmelerin geldiği son noktada, kullanım alanları ele alındığında çizgi film ve animasyonun önemi yadsınamaz. Dolayısı ile gelecekte de bu disiplinin gelişmeye devam edeceğini ve insanoğlu üstündeki etkilerinin belirginleşeceğini ön görüyoruz.” diye konuştu.
A Ulusal Adam Basketbol Takımımız, EuroBasket 2025 Elemeleri B Grubu'ndaki üçüncü maçında Macaristan'ı ağırladı. 12…
Vodafone Sultanlar Ligi'nin 10. haftasında Beşiktaş ile Eczacıbaşı Dynavit karşı karşıya geldi. Ev sahibi Beşiktaş…
Galatasaray HDI Sigorta Adam Voleybol Ekibi, Erkekler CEV Kupası 16'lı final turunda Macaristan'ın Fino Kaposvar…
Ligin yükselişteki eki Zeren Spor'da forma giyen Kübra Akman TRT Spor'a açıklamalarda bulunmuş oldu. 'Gelecek…
Fenerbahçe Medicana Adam Voleybol Ekibi, CEV Şampiyonlar Ligi B Grubu 2. maçında İtalya temsilcisi Vero…
Ziraat Bankkart Adam Voleybol Ekibi, CEV Kupası son 16 turu rövanşında konuk etmiş olduğu Finlandiya'nın…